ul. Targowa 15
Adres do korespondencji:
ul. Boh. Monte Cassino 9
23-400 Biłgoraj
Witamy na Oficjalnej Stronie Automobilklubu Biłgorajskiego
Uwaga: zmiany w akcyzie przyjęte przez Senat! Okres świąteczny i koniec roku, powinien być czasem odpoczynku i refleksji... Nie jest to najlepszy czas na złe wiadomości, których - nam zmotoryzowanym - wiele w ostatnim czasie dostarczają media. Np. jeśli chodzi o podwyżki stawek OC lub wzrost cen paliw, opłat drogowych czy też planowanych zmian w akcyzie. Nie wchodząc w politykę, jaką serwuje nam obecny rząd, obywatele dosyć jasno wyrażają swoje zdanie na temat"drenowania kieszeni" Polaków.Poniżej prezentujemy art. OnetMoto o akcyzie, który może zainteresować wielu planujących kupić używane auto.(...)"Senat przyjął projekt ustawy zmieniającej sposób naliczania akcyzy na samochody. nia akcyzy na samochody. Wiadomo już, że stracą biedni, a zyskają bogaci. Nowością jest też objęcie akcyzą aut dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Ustawa przyjęta przez Senat zmienia diametralnie zasady obliczania akcyzy. Dotychczasowe stawki ustalane od wartości samochodu (3,1 proc. od aut z silnikami o pojemności do 2000 cm3 i 18,6 proc. od aut osobowych z silnikiem powyżej 2000 cm3) zastąpią stałe stawki akcyzy, które będą uzależnione od pojemności silnika i norm emisji spalin spełnianych przez samochód. Według przyjętego projektu, będzie obowiązywało osiem kategorii pojemności silnika oraz cztery normy emisji spalin (od euro 3 do euro 6) – im większa pojemność i niższa norma, jaką spełnia silnik, tym wyższa stawka akcyzy. Wg autorów, projekt ma szansę uporządkować kwestię zaniżania deklarowanej wartości samochodów przy obliczaniu akcyzy. Szacunkowe dane mówią, że budżet państwa w związku z tym procederem może tracić rocznie od 460 do 480 milionów złotych rocznie. Projekt jako inicjatywa Senatu musi przejść teraz całą ścieżkę legislacyjną, co oznacza, że procedura potrwa jeszcze kilka tygodni. Akcyza także dla dostawczaków. Jednak to nie koniec zmian. Nowością jest też objęcie podatkiem także aut dostawczych – według starych zasad podatek odprowadzano wyłącznie od samochodów osobowych. Z podatku zwolnione będą: samochody elektryczne oraz pojazdy zabytkowe, mikrobusy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony oraz motocykle, a akcyza od aut hybrydowych będzie obniżona o 20 proc. Ciąg dalszy art. OnetMoto -poniżej./ZŁ/
Tak będą wyglądać nowe stawki akcyzy
Pojemność silnika (w cm3) | Euro 6 Auta od 2016 r. | Euro 5 lata 2010-1015 | Euro 4 lata 2005-2009 | Euro 3 i starsze auta z roku 2004 i starsze |
poniżej 1199 | 1000 zł | 2000 zł | 2300 zł | 3500 zł |
1200-1499 | 1500 zł | 2400 zł | 2550 zł | 8000 zł |
1500-1999 | 1950 zł | 3120 zł | 3320 zł | 10 000 zł |
2000-2499 | 9000 zł | 18 000 zł | 20 700 zł | 29 000 zł |
2500-2999 | 14 000 zł | 25 000 zł | 32 000 zł | 40 000 zł |
3000-3499 | 20 000 zł | 36 000 zł | 46 000 zł | 57 000 zł |
3500-3999 | 27 000 zł | 42 000 zł | 62 000 zł | 76 000 zł |
4000 i więcej | 35 000 zł | 55 000 zł | 80 000 zł | 98 000 zł |
Niektóre stawki wyglądają dość absurdalnie, ale dla pocieszenia dodamy, że najwyższych z nich nikt nie zapłaci. Przyjęta przez Senat ustawa przewiduje, że w przypadku aut używanych sprowadzonych do Polski, stawka akcyzy będzie pomniejszana o tzw. współczynnik deprecjacji. Będzie on zależny od liczby miesięcy, jakie minęły od daty pierwszej rejestracji pojazdu. Zasada jest prosta, im starsze auto, tym współczynnik większy, a tym samym niższy podatek do zapłacenia.
Zastosowano tu następujący wzór:
Wartość akcyzy = współczynnik bazowy x (1 – współczynnik deprecjacji)
Tabela deprecjacji
Liczba miesięcy jakie upłyneły od daty pierwszej rejestracji | Deprecjacja |
2 i poniżej | 0,03 |
od 3 do 4 | 0,08 |
od 5 do 6 | 0,12 |
od 7 do 12 | 0,18 |
od 13 do 24 | 0,25 |
od 25 do 36 | 0,35 |
od 37 do 48 | 0,45 |
od 49 do 60 | 0,55 |
od 61 do 72 | 0,60 |
od 73 do 84 | 0,65 |
od 85 do 96 | 0,70 |
od 97 do 108 | 0,75 |
od 109 do 120 | 0,78 |
od 121 do 132 | 0,82 |
od 133 do 144 | 0,84 |
od 145 do 156 | 0,86 |
od 157 do 168 | 0,88 |
od 169 (14 lat i miesiąc) | 0,90 |
Przykład od autora. Jaki podatek obowiązywałby dotychczas a jaki wg nowych zasad:
Toyota Avensis 2,2D kombi rok prod. 2006 –I-sza rejestr. 07.2006r Wartość rynkowa Wr = 26.650 PLN
Podatek akcyzowy przed zmianą przepisów objęty wyższą stawką podatkową 18,6%:………..3.089,- PLN
Podatek od tego samego auta wg nowego projektu zmian:
Tabela: Euro 4 lata - 2005-2009 / Pojemność silnika: 2000-2499 cm3
Współczynnik deprecjacji wynosi: 0,82
Współczynnik bazowy x (1 – współczynnik deprecjacji) = Wartość akcyzy
Wysokość podatku wyliczona ze wzoru jw.: 20 700 zł x (1 – 0,82) = 3.726 PLN
Jak widać z przykładu, podatek - przy tym konkretnym pojeździe, wzrósł o 637 PLN ?!
Generalnie można podsumować, że nowy projekt został tak "zmyślnie" skonstruowany aby budżet państwa wyraźnie zyskał !? Oczywiście, podatek szczególnie będzie "dotkliwy" dla aut starszych wiekiem i największej pojemności silnika, co wynikało z założeń autorów. Pomimo zrozumiałej polityki dot. ekologii, należy domniemywać, że bardzo sporej części Polaków, te zmiany bardzo się nie podobają ! Nie biorąc pod uwagę środowiska miłośników klasyków, którzy "dobijają" się o specjalne prawa i mechanizmy pozwalające swobodny na import "oldtimerów". Czas pokaże, jak to będzie wyglądać.../Z.Łój/